راهکارهای مبارزه با جریان های سلفی و تکفیری

یکی از عوامل مهم گسترش تروریسم در جهان و خصوصا خاورمیانه، ظهور جریان سلفی تکفیری است که شعار بازگشت به آموزه های حقیقی اسلام را سر داده اما عملا با دامن زدن بر اختلاف بین فرقه های اسلامی و مسلمان کشی هر روزه در مسیر منافع صهیونیزم و استکبار جهانی گام برمی دارد و اوضاع بحرانی در سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان زاییده این تفکر می باشد.

گر چه جریان سلفی تکفیری، به دروغ داعیه دفاع و حمایت از اهل سنت را دارند، لیکن بین سلفی گری و اهل سنت اختلافات اساسی و مبنایی زیادی وجود دارد تا آنجا که این جریان هیچگاه نمی تواند در شمول مذاهب چهار گانه اهل سنت قرار بگیرد.

جریان سلفی تکفیری، جریانی کاملا ارتجاعی است که در آن جهالت، تقلید کورکوانه، تکفیر دیگران، بدبینی، بدگمانی ، کینه و انتقام گیری و در یک کلام تمام زشتی ها و پلشتی ها ، جایگزین آموزه های اصیل اسلامی همچون تعقل، همزیستی، همدلی، همکاری، معاشرت، اخوت، عفو و گذشت، مهربانی و تمام خوبی ها و زیبایی ها شده است.

می توان شاخصه اصلی اندیشه سلفی گری را «عقل ستیزی» دانست، با اینکه بدون تردید هیچ مذهب و مسلکی به اندازه اسلام به عقلانیت اهمیت نداده و همواره در آموزه های خود آنچه را که مانع تفکر و تعقل انسان است را به عنوان یک ضد ارزش قلمداد کرده است.

اسلام همواره از پیروان خود می خواهد تا عقل خود را از هر گونه قید و بند بی جا رها کرده و هرگز از کسی تقلید و پیروی کورکورانه نکنند و سرزنش صریح قرآن از کسانی که بخاطر تقلید از پدران و نیاکانشان آئین بت پرستی را برگزیده‌ بودند گویای این واقعیت است که شارع مقدس اسلام هرگونه تقلید متکی بر نادانی را نفی و با آن به مبارزه برخواسته است.

تکفیر دیگران و به تبع آن مجاز شمردن ترور، تجاوز، قتل و کشتار بیرحمانه پیروان دیگر مذاهب و ادیان شاخصه دیگر این جریان منحط و منحرف است.

این در حالی است که در منابع اصلی فریقین، روایات زیادی در نکوهش این تفکر آمده است و صراحتا در احادیث اسلامی و آیات قرآن بیان شده اگر کسی شهادتین را بر زبان جاری ساخت و ادعای مسلمانی داشت نمی‌توان او را تکفیر کرد و حتی در برخی روایات، تکفیر کننده خود کافر قلمداد شده است. از جمله آیات قرآنی موید این مطلب این است که خداوند تبارک و تعالی در آیه ۹۴ سوره مبارکه نساء می‌فرماید: «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا»؛ كسى كه نزد شما [اظهار] اسلام مى‏كند مگوييد تو مؤمن نيستى.

چنانکه پیامبر اسلام نیز در حجت الوداع از حفظ وحدت سخن به میان می آورد و فرمود: المسلمون إخوة تتکافی دمائهم یسعی بذمّتهم أدناهم هم ید علی من سواهم(وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج ۱۹، ص ۵۵) مسلمانان با هم برادرند و خون هایشان همسان یکدیگر است و خون هیچ کس ارزشمندتر از خون دیگری نیست؛ و تعهدی که ضعیف ترین آنان برقرار کرد محترم می شمارند و همگان یکدست در برابر بیگانگان متحدند.

در این بین موضع گیری علمای جهان اسلام به خصوص مرجعیت عالیقدر تشیع که همواره همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی را به حفظ وحدت و هوشیاری در برابر دشمنان با تکیه بر اصل برادری و محوریت قرآن و سنت فرا خوانده اند، سدّ محکمی در برابر گسترش و نفوذ هر چه بیشتر این جریان در منطقه و جهان اسلام بوده است.

آیت الله جوادی و راهکار جهت مبارزه با گروه های سلفی تکفیریحضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع بزرگ تشیع است که همواره و در دیدارهای مختلف خود با مسئولین کشور های مختلف و همچنین علمای جهان اسلام، با تاکید بر ضرورت شناخت اتاق فکر جریان های تکفیری ، همگان را به برخورد جدی با این جریان توصیه نموده اند.[۱]

این عالم برجسته همواره سه راهکار علمی، سیاسی و علمی ـ سیاسی را در برخورد با سلفی ها ی تکفیری پیشنهاد داده اند که با توجه به اوضاع بحرانی پیش آمده در منطقه و جهان، توجه بیش از پیش به این راهکارها ضروری به نظر می رسد:

  1. راهکار علمی: گسترش فرهنگ تشیع بدون افراط و تفریط بر اساس آموزه های اصیل قرآنی و بهره گیری از احادیث اهل بیت علیهم السلام جهت شناساندن هر چه بیشتر مذهب حقه تشیع که قطعاً این روشنگری تا حدود زیادی می تواند جلو انحراف اذهان به سمت جریانهای تکفیری را بگیرد.
  1. راهکار سیاسی: گسترش گفتگو ها و رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک مسئولین کشورهای اسلامی با یکدیگر جهت وحدت هر چه بیشتر کشورهای اسلامی و ایجاد جبهه مشترک اسلامی بر علیه جریان تکفیر و همچنین رایزنی با کشورهای غربی به منظور پیشگیری از حمایت آنان از گروه های سلفی و تکفیری.
  1. راهکار علمی ـ سیاسی: ضرورت مناظره علمی با علمای سلفی، تکفیری، طالبان و القاعده، در جهت متقاعد کردن آنان به حفظ و صیانت از جان و ناموس مسلمین و همچنین احترام به مقدسات مذاهب اسلامی و دیگر ادیان.

توجه به پیشنهادات سه گانه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، قطعا به عنوان یک راهبرد اساسی می تواند در مبارزه با جریان منحرف سلفی گری پیش روی همه مسئولین کشورهای اسلامی و همچنین علمای این کشورها قرار بگیرد.

[۱] ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی اسراء www.news.esra.ir

منتشر شده در خبرگزاری شفقنا

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.