نرم‌افزارهای علوم اسلامی و نقش آنها در معرفی آموزه های قرآن کریم

توليد کنندگان نرم‌افزارهای علوم اسلامی سهم بسزايی در معرفی بهتر و بيشتر مردم با قرآن کريم ايفا کرده‌اند و با توليد انبوه نرم‌افزارهاي علوم قرآني در حوزه‌هاي پژوهشي، تحقيقي و آموزشي سهم مهمي در جنبش نرم‌افزاري داشته اند؛ هر چند اين انبوه برنامه‌ها در مقابل ژرفاي شگرف اين اقيانوس پهناور هيچ گونه تناسبي ندارد.

در جهان آشوب‌زده کنوني که ارزش‌ها در ميان هياهوي دنياطلبان و بمباران تبليغات مسموم آنان به فراموشي سپرده شده، خلأ معنويت بيش از هر زمان ديگري رخ نموده و موجبات عصيان و انزجار از زندگي سرد، بي‌روح و بي‌پشتوانه کنوني را فراهم کرده است. از اين رو، براي ما مسلمانان، بيش از هر زمان ديگر، ضرورت حاکم نمودن فرهنگ وحياني در متن زندگي فردي، اجتماعي و سياسي احساس مي‌شود.


براي احياي اين فرهنگ وحياني، بايد به منبعي سرشار از معنويت دست يابيم که کمتر در دسترس تغيير و تحول قرار گيرد و براي هميشه اصالت خود را حفظ کند. قرآن، يگانه کتاب آسماني است که از بدو نزول تا کنون و براي هميشه اصالت خويش را حفظ کرده و خواهد کرد. از اين رو، آشنايي و تحقيق درباره اين کتاب مقدس يک ضرورت انکار ناپذير خواهد بود تا از نزديک با کلمات و گفتار ناب الهي آشنا شويم.
متأسفانه آشنايي و آگاهي مسلمانان و حتي بسياري ازمحققان و تحصيل کردگان از قرآن اندک و ناچيز است و قرآن آن گونه که شايسته آن است، جايگاه خويش را در ميان جوامع اسلامي‌پيدا نکرده است. البته پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي به رهبري امام خميني (س) که خود معلم و مفسر بزرگ قرآن بود، قرآن درخششي ديگر يافت و آهنگ گرايش به قرآن و معارف آن به گونه‌اي فراگير در ميان عموم مسلمانان، به‌ويژه جوانان، آغاز شد.
در همين راستا، توليد کنندگان نرم‌افزارهای علوم اسلامی نيز سهم بسزايي در معرفي بهتر و بيشتر مردم با قرآن کريم ايفا کرده‌اند و با توليد انبوه نرم‌افزارهاي علوم قرآني در حوزه‌هاي پژوهشي، تحقيقي و آموزشي سهم مهمي در جنبش نرم‌افزاري داشته اند؛ هر چند اين انبوه برنامه‌ها در مقابل ژرفاي شگرف اين اقيانوس پهناور هيچ گونه تناسبي ندارد.
استفاده و كاربرد نرم‌افزارهاي رايانه اي در قرآن‌پژوهي از ابتدا مورد استقبال پژوهشگران و علاقه‌مندان به علوم قرآن قرار گرفت.
نرم‌افزارهای علوم اسلامی با برنامه‌هاي متفاوت قابليت دستيابي به مفاهيم، تفاسير، يافتن لغات و آيات را تسهيل نمود و اين امكان را براي همگان فراهم آورد تا بتوانند در كوتاه‌ترين زمان به مطالعات و پژوهش‌هاي قرآني بپردازند.

Articles-noormags-Software-Islamic-Sciences
انتشار در مجله ره آورد نور بهار ۱۳۸۸ – شماره ۲۶(۶ صفحه – از ۲۰ تا ۲۵)

Download (PDF, 279KB)

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.