شکوفه هایی برای کودکان

تربيت درست کودکان و نوجوانان با استفاده از راهکارهاي علمي و روان‌شناسانه آرزوي همه پدران و مادران در سراسر جهان است؛ اما جامعه اسلامي به اين مقدار بسنده نمي‌کند و ايجاد پشتوانه ديني و فرهنگي در فرزندان اين مرز و بوم مقدس را نيز مي‌جويد. براي دستيابي به اين هدف والا، به برنامه‌هايي نياز است که افزون بر راهکارهاي علمي و روان‌شناختي، از دستورهاي ديني نيز بهره برده باشد.

والدين بايد توجه داشته باشند که استفاده بدون برنامه از رايانه، موجب شرطي شدن کودکان و به‌تدريج موجب اعتياد آنان به کامپيوتر خواهد شد و با توجه به اينکه کامپيوتر هرگز نمي‌تواند جاي خالي روابط اجتماعي را پر کند، بايد از اعتياد فرزندان به کامپيوتر جلوگيري شود.

امروزه استفاده از کامپيوتر، به‌ويژه در ميان قشر كودك و نوجوان، به طرز وسيعي گسترش يافته است و خوشبختانه هر روز شاهد هستيم که در کشور ما بر تعداد استفاده کنندگان از کامپيوتر افزده مي‌شود و کمتر خانواده‌اي را مي‌توان يافت که حداقل يکي از اعضاي خانواده‌اش با کامپيوتر آشنايي نداشته باشد. جاي بسي شعف و سرور است که اين پيشرفت جديد قرن بيست و يکم جاي خود را کاملاً در جمع ايرانيان باز کرده و يادگيري کامپيوتر به مسئله‌اي ضروري بدل شده که  بدون داشتن تسلط کافي بر کامپيوتر، کار و زندگي کردن را  دشوار مي‌پندارند. در اين ميان، کودکان و نوجوانان سهم بيشتري در يادگيري کامپيوتر و وسايل جديد ديگري كه به سرعت راهي بازار مي‌شوند، دارند و متناسب با سرعت پيشرفت دانش، خود را به آخرين دانش روز مجهز مي‌كنند؛ چرا که آنها نسبت به افراد ميانسال از اشتياق و جرات بيشتري براي کنجکاوي در کامپيوتر برخوردارند. بنابراين، نسل آينده نسلي است كه با كامپيوتر و اينترنت و ديگر فنّاوري هاي نوين ارتباطي بزرگ شده و به‌شدت به آنها وابسته خواهد بود. اين امر سبب مي شود تا والدين و مديران و برنامه‌ريزان بخش هاي مختلف فرهنگي و آموزشي از هم اكنون به فكر چاره‌انديشي در خصوص تبعات منفي اين فنّاوري‌ها باشند؛ زيرا اگرچه کامپيوتر مزايا و امکانات بي‌شماري را فرا روي عموم مردم به‌ويژه قشر جوان و نوجوان قرار مي‌دهد، امّا داراي تأثيرات منفي نيز هست که در صورت توجه نکردن به آن، سلامت اين نسل و در نهايت سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

 

کودکان ـ نرم افزار ـ Articles-Software-religious-childrenيکي از دغدغه‌هاي مهم والدين در هنگام آشنايي فرزندانشان با کامپيوتر و ديگر پيشرفت هاي جديد، همين تأثيرات منفي است که مي‌تواند داشته باشد؛ چرا که هيچ کدام از والدين و مربيان, کمترين ترديدي ندارند که فرزندانشان بيشتر از آنها به کامپيوتر مي پردازند و حتي ممکن است که يک کودک پنج ساله نيز اين مهارت را داشته و بيشتر ساعات خود را صرف گذراندن با برنامه هاي کامپيوتري کند؛ البته بيشتر اين دغدغه ها به عدم آشنايي از استفاده صحيح  فرد از اين پيشرفت نوين نشأت مي‌گيرد که براي جلوگيري از تأثيرات منفي کامپيوتر براي کودکان، راه‌حل‌هايي  پيشنهاد مي‌شود که خوب است والدين آنها را رعايت کنند:

  1. والدين در اين زمينه بايد اطلاعات خود را نسبت به رايانه افزايش داده و از برنامه ها و کارهايي که کودکان و نوجوانان خود با کامپيوتر انجام مي دهند، مطلع باشند.
  2. استفاده ممتد و ناصحيح از کامپيوتر و خصوصاً بازي هاي کامپيوتري مي‌تواند آثار تخريبي جبران‌ناپذيري داشته باشد که براي مبارزه با اين آثار بايد به فرزندان آموخت که کار با رايانه بايد با برنامه و هدف باشد. از اين رو، بايد ساعات معيني را براي کودکان مشخص کرد تا هر روز فقط همان مقدار از کامپيوتر استفاده کنند.
  3. والدين بايد توجه داشته باشند که استفاده بدون برنامه از رايانه، موجب شرطي شدن کودکان و به‌تدريج موجب اعتياد آنان به کامپيوتر خواهد شد و با توجه به اينکه کامپيوتر هرگز نمي‌تواند جاي خالي روابط اجتماعي را پر کند، بايد از اعتياد فرزندان به کامپيوتر جلوگيري شود  و براي اين کار خوب است تا اوّلاً ساعات استفاده کودکان از کامپيوتر هر روز مختلف باشد و ثانياً مدت زمان استفاده آنان از کامپيوتر را نيز هر روز تغيير دهند.
  4. راهنمايي فرزندان به استفاده از نرم‌افزارهاي آموزشي ديني کمک شاياني به آنان مي کند و والدين مي‌توانند با تهيه اين نرم‌افزارها براي کودکان خود، ضمن پرورش استعدادهاي نهفته آنها, دغدغه اثرات منفي بازي هاي مخرب را از بين برده و  فرهنگ درست استفاده کردن از ابزارهاي دنياي مدرن را در خانواده نهادينه کنند.

نرم‌افزارهاي ديني کودکان

هدف از اين نوشتار، راهنمايي والدين و آشناسازي آنان به نرم افزارهاي مفيد و اسلامي است که در عين سرگرم کردن کودکان, به مباحث آموزشي نيز مي‌پردازد. در این نوشتار به بعضي از آنها اشاره مي‌گردد:

انتشار در مجله ره آورد نور تابستان ۱۳۸۶ – شماره ۱۹(۴ صفحه – از ۲۶ تا ۲۹)

Download (PDF, 279KB)

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.