نگاهی اجمالی به مهمترین مباحث روزنامه نگاری

یكى از شیوه های كارآمد در معادلات زندگى بشر امروز آشنایى با فنون به كارگیرى قلم و نگارش است که در حوزه های حساس مختلف رسانه اى مانند :مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سینما، نشركتاب و غیره، نقش وجایگاه ویژه ای دارند. لذا آگاهی وكسب هر گونه  تخصص و فن آورى در این راستا بر هر انسان، به طور عام و هر مؤمن و انسان الهی به طور خاص فرض و تكلیف است. و روزنامه نگاری یکی از حرفه های تخصصی است که فرد باید با دانش و علم کافی وارد این عرصه شود و این نیازمند آشنایی کامل با اصول فنی روزنامه نگاری می باشد.

اخلاق روزنامه نگارى برمبناى صداقت، بى طرفى و توجه به منافع جمعی شکل می گیرد. یكى از قواعد اخلاق اسلامى مسؤولیت پذیرى اجتماعى است. رسانه به عنوان واسطه بین مردم و واقعیت ها و رویدادها باید آینه وفادار رخدادهای اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و … باشد .خبرنگار و رسانه در حقیقت امانتدار مردم در دستیابى به اطلاعات هستند و باید این امانت را به خوبى ادا کنند.

ارزش های خبری

روزنامه نگاری ـ خبرنگاری ـ اخلاق خبرنگاری Articles-journalism-newsـ از عجيب ترين و پيچيده ترين ساختارهاي معنايي در جهان رسانه ها «ارزش هاي خبري» هستند که در دل رويدادها قرار دارند و نه در شم روزنامه نگار؛ یعنی هر رویدادی حاوی یک ارزش یا مجموعه ای از ارزش های خبری است که در مرحله انتخاب رویداد، خود را به گزینش گر رویدادها تحمیل می کند، هر چند شم ّ و درک روزنامه نگار به كشف ارزش ها كمك شایانی مي كند.

ارزشهایی  که در روزنامه نگاری معاصر تقریبا حالت معیار به خود گرفته اند عبارتند از:

«دربرگیری»، «شهرت»، «برخورد، اختلاف و درگیری»، «استثناء و شگفتی»، «بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار»، «مجاورت» و «تازگی».

اين هفت ارزش خبري كه ذكرشان رفت، حالتي منحصر به فرد دارند و مي توانند جنبه هاي ارزشي خبرها را پوشش دهند و اطلاع از آن ها كما بيش مي تواند به درک ارزشهای خبری کفایت کند. هر چند بعضی از پژوهشگران عوامل موثر دیگری را نیز برای گزینش رویدادها معرفی کرده اند.

در این یادداشت به صورت مختصر با ارزش های خبری، عناصر شش گانه خبر، متداول ترین سبک های تنظیم خبر، منبع، لید و تیتر خبر، فرایند خبر، جامعه شناسی تولید خبر، خبرهای رویداد مدار و فرایند مدار، خبر به روایت مکتب گلاسکو  و اصول بین المللی اخلاق حرفه ای  در روزنامه نگاری آشنا می شویم.

Download (PDF, 218KB)

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.