روزنامه نگاری، صنعتی که باید آموخته شود

روزنامه نگاری یک حرفه است است مانند، حقوق، طب یا مهندسی، اما در عین حال، صنعتی است که باید آموخته شود. صادقانه بايد بگوييم كه براي روزنامه نگار خوب بودن، ديدنِ آموزش هاي تخصصي كافي و صحيح، اهميت به سزايي دارد .البته باید این هشدار رو هم داد که هر كسي كه مدرك روزنامه نگاری مي گيرد، لزوماً روزنامه نگار نيست. «روزنامه نگاری تخصصی» عالي ترين مرحله زندگي حرفه اي يك روزنامه نگار، پس از طي مراحل ابتدايي كار حرفه اي است .

يكي از مسئوليت هاي مهم يك سازمان خبري، ارائه اطلاعات درست و جامع به مخاطبان است. روزنامه نگار بايد كوشش كند خبر يك رويداد را به همان صورتي كه روي داده به مخاطبان خود گزارش كند.

دانشجويان روزنامه نگاری و روزنامه نگاران جوان كه دوره هاي كوتاه يا بلند مدت روزنامه نگاری را گذرانده اند بايد به اين موضوع توجه كنند كه آغاز كار مطبوعاتي، شروع آموختن و آگاهي از آخرين ترقيات دانش روزنامه نگاري و راه نفوذ در افكارعمومي است.

با توجه به اینکه در هر دقيقه از روز، اتفاقات بي شماري در جهان روي مي دهد و رسانه هاي خبري  و روزنامه نگاران و خبرنگاران باید از ميان اين حوادث، تعدادي را انتخاب كرده و به عنوان خبر ارائه  کنند، لزوم پیروی از یک روش متداول و روال جاری در برخورد با این حوادث و اطلاعات بیکران امری ضروری است و بدون وجود یک روش متداول هيچ سازمان خبري نمي تواند درست عمل كند .

روزنامه نگار حرفه ای ـ خبرنگاری ـ اخلاق خبرنگاری Articles-journalism-newsـلذا باید برای گزینش اخبار معیارهای روشن و واضحی داشت، چرا که در ماهيت هر رويداد ارزش هايي نهفته است. رويداد ممكن است از ديد روزنامه نگاران، داراي ارزش خبري باشد يا نباشد اما اهميت و ارزش رويدادها از ديد مخاطبان متفاوت است. گزينش گران (خبرنگاران، دبيران سرويس، سردبير يا شوراي سردبيري) بايد براي ادامه حيات خود رويدادهايي را برگزينند كه بتواند نيازهاي خبري خوانندگان را تأمين كند. اگر خواننده نتواند نيازهاي خبري اطلاعاتي خود را تأمين كند؛ يا به بيان ديگر، روزنامه يا هر سازمان خبري ديگر، نتواند رسالت خود را در اين زمينه به انجام رساند، به مرور زمان مخاطبان خود را به سوي راه هاي ديگر كسب خبر، هدايت خواهد كرد.

يكي از مسئوليت هاي مهم يك سازمان خبري، ارائه اطلاعات درست و جامع به مخاطبان است. روزنامه نگار بايد كوشش كند خبر يك رويداد را به همان صورتي كه روي داده به مخاطبان خود گزارش كند. انتشار مطالب نادرست يا مطالبي كه با قصد و منظور خاصي تنظيم شده باشد، باعث سلب اعتماد مردم از آن وسيله ارتباطي شده، آنان را به سوي منابع خبري ديگر هدايت مي كند. اینجاست که دروازه بانی خبر اهمیت پیدا می کند.

 

در این یادداشت به صورت مختصر با روزنامه نگاری حرفه ای، دروازه بانی خبر و اهمیت آن، تفاوت های خبرنویسی در رسانه های جمعی، چگونگی ترغیب خواننده به خواندن خبر و عوامل ترغیب کننده آن، چگونگی تهیه مصاحبه و مقاله آشنا می شویم.

Download (PDF, 211KB)

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.