عرفان حلقه یا حلقه ای به دور عرفان!

یکی از جریان‌های عرفانی نوظهور که در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را گسترش داده، جریان «عرفان حلقه» است که پایه‌گذار آن فردی به نام محمدعلی طاهری است. این شخص که هم‌اکنون به جرم اهانت به مقدسات، کلاهبرداری، راه اندازی تشکیلات غیر قانونی، کسب مال نامشروع و غیره در بازداشت به سر می برد. وی اخیرا محکوم به اعدام شده و همین مسئله دوباره نامش را برسر زبانها و رسانه ها انداخته است. بر آن شدم تا در یک سلسله یادداشت، بدون ورود به بحث پرونده و حکم قضایی او، نکاتی را درباره عقاید وی و عرفان حلقه بنویسم.

محمد علی طاهری کیست و عرفان حلقه چیست؟!

عرفان حلقه ـ شعور کیهانی ـ erfan-halgheh-taheri محمد علی طاهری، بنیانگذار جریانی با نام «عرفان حلقه یا عرفان کیهانی» است. اواز تحصیلات آکادمیک عالی برخوردار نیست اما کتابها و مقالاتش نشان می دهد که در علوم مافوق طبیعت خصوصا تسخیر جن و همچنین مکاتب عرفانی شرقی و غربی و طب های گوناگون، مطالعاتی داشته و آشنایی دارد. او در سال ۱۳۷۰ با این شعار که «عرفان حلقه راه رسیدن به کمال» است، شروع به جذب افراد نمود.

وی مدعی شده بود که به پدیده‌ای به‌نام شعور کیهانی وصل شده و به آگاهی نامحدودی رسیده و هرکس میخواهد به معرفت برسد، او میتواند آن فرد را به شعور کیهانی متصل کند. او رسما در سال ۷۶ تشکیلات عرفان حلقه را با راه اندازی جلسات آموزشی که عمده شاگردانش را خانم ها تشکیل می داد، آغاز کرد و با دریافت پول از کسانی که در دوره های آموزشی و کلاسهایش شرکت می کردند، میلیون هاتومان پول به صورت غیر قانونی کسب نمود. او همچنین با ادعای اینکه با روش فرادرمانی و سایمنتولوژی می تواند با اتصال افراد به شعور کیهانی، اجنه رو از بدن آنها دور کند و بیماری های جسمی آنها حتی بیماری های ناعلاج شان را درمان کند، بر نیروها و مریدان خودش افزود، افرادی که در درمان خود یا اطرافیانشان مانده بودند و دنبال راه نجاتی برای بیماری خودشان یا اطرافیانشان بودند؛ قطعا مسئله «شفا» و خارج کردن جن از کالبد بدن یکی از جاذبه ها و سبب افزایش مریدان این فرقه بوده است.

طاهری با کمک افرادی همچون ویدا پیرزاده، خانم بهارزاده، مهدیه کسایی زاده، پدرام سعیدی، شهناز نیرومنش و … در پوشش یک موسسه با نام مؤسسه فرهنگی هنری عرفان حلقه به صورت جدی فعالیت خودش را در سال ۸۳ آغاز کرد، او در ابتدا توانست برخی افراد تحصیل کرده دانشگاهی را هم خودش جذب کند تا جایی که آقای منصوری لاریجانی مقدماتی بر کتابهایش نیز نوشت، هر چند بعدا از او برائت جست، اما تایید او، در تثبیت عرفان کیهانی، بی تاثیر نبوده.است

وی که به جد معتقد به دوری از عرفان های دیگر هست، اما وقتی به کتابهاش مراجعه می شود، دیده میشود که عرفانش ملغمه ای از تمامی فرقه های گنوسیزم، تصوف، کابالایست، مسیحیت و یهودیت می باشد.

 

مردی با گذشته ای در غبار

از گذشته طاهری اطلاع چندانی در دسترس نیست هر چند عضویتش در گروه «چریک فدائی خلق» قطعی است اما؛

عدم مشخص بودن میزان تحصیلات دانشگاهی او؛

ادعایش درباره تحصیل در دانشگاهی در خارج از کشور که اصلا وجود خارجی نداشته؛

ادعایش درباره فعالیت های انقلابی! در حالی که در هیچ سند و سازمانی ثبت نشده؛

دریافت مدارکی چون دکترای افتخاری از سوی برخی مراکز در انگلیس و ارمنستان در حالی که هم در اعتبار مراکز صادرکننده این مدارک ابهام وجود دارد و هم در اصل چرایی مورد توجه بودن طاهری از سوی این مراکز تردید هایی مطرح است؛

ارائه نظریه هایی در زمینه علوم دینی در حالی که در هیچ حوزه دینی و اسلامی تحصیل نکرده،

خود را بنیانگذار طب مکمل ایرانی فرادرمانی خواندن، در حالی که اقدامی در جهت دریافت مجوز از وزارت بهداشت نداشته تا آن را در چارچوب بحث علمی به اثبات برساند؛

همه اینها و سکوت خود او درباره گذشته خود، بر دامنه ابهامات و شبهات درباره شخصیت این فرد افزوده است.

شاید همین باعث شده تا نزدیکان و طرفدارانش به جای پاسخگویی علمی به میزان سواد و تحصیلات او، ادعا کنند تمامی مطالب مهندس طاهری! حاصل شهود و دریافت های ماورایی وی است، ادعایی که خود نیز به صراحت آن را بیان کرده است:

از ۱۰ آبان ۱۳۵۷ به من الهام می شود!!

«در دهم آبان سال ۱۳۵۷ به یکباره با الهام ها و دریافت های ذهنی ای روبرو شدم که به دنبال آن زوایایی از هستی و انسان بر من آشکار شد و در نتیجه ی آن به این آگاهی رسیدم که بر جهان هستی، شعور و هوشمندی عظیمی حاکم است.»

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.