روزنامه نگاری، صنعتی که باید آموخته شود

روزنامه نگاری یک حرفه است است مانند، حقوق، طب یا مهندسی، اما در عین حال، صنعتی است که باید آموخته شود. صادقانه بايد بگوييم كه براي روزنامه نگار خوب بودن، ديدنِ آموزش هاي تخصصي كافي و صحيح، اهميت به سزايي دارد .البته باید این هشدار رو هم داد که هر كسي كه مدرك روزنامه نگاری مي گيرد، لزوماً روزنامه نگار نيست. «روزنامه نگاری تخصصی» عالي ترين مرحله زندگي حرفه اي يك روزنامه نگار، پس از طي مراحل ابتدايي كار حرفه اي است .

يكي از مسئوليت هاي مهم يك سازمان خبري، ارائه اطلاعات درست و جامع به مخاطبان است. روزنامه نگار بايد كوشش كند خبر يك رويداد را به همان صورتي كه روي داده به مخاطبان خود گزارش كند.

ادامه مطلب …

نگاهی اجمالی به مهمترین مباحث روزنامه نگاری

یكى از شیوه های كارآمد در معادلات زندگى بشر امروز آشنایى با فنون به كارگیرى قلم و نگارش است که در حوزه های حساس مختلف رسانه اى مانند :مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سینما، نشركتاب و غیره، نقش وجایگاه ویژه ای دارند. لذا آگاهی وكسب هر گونه  تخصص و فن آورى در این راستا بر هر انسان، به طور عام و هر مؤمن و انسان الهی به طور خاص فرض و تكلیف است. و روزنامه نگاری یکی از حرفه های تخصصی است که فرد باید با دانش و علم کافی وارد این عرصه شود و این نیازمند آشنایی کامل با اصول فنی روزنامه نگاری می باشد.

اخلاق روزنامه نگارى برمبناى صداقت، بى طرفى و توجه به منافع جمعی شکل می گیرد. یكى از قواعد اخلاق اسلامى مسؤولیت پذیرى اجتماعى است. رسانه به عنوان واسطه بین مردم و واقعیت ها و رویدادها باید آینه وفادار رخدادهای اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و … باشد .خبرنگار و رسانه در حقیقت امانتدار مردم در دستیابى به اطلاعات هستند و باید این امانت را به خوبى ادا کنند.

ادامه مطلب …

شکوفه هایی برای کودکان

تربيت درست کودکان و نوجوانان با استفاده از راهکارهاي علمي و روان‌شناسانه آرزوي همه پدران و مادران در سراسر جهان است؛ اما جامعه اسلامي به اين مقدار بسنده نمي‌کند و ايجاد پشتوانه ديني و فرهنگي در فرزندان اين مرز و بوم مقدس را نيز مي‌جويد. براي دستيابي به اين هدف والا، به برنامه‌هايي نياز است که افزون بر راهکارهاي علمي و روان‌شناختي، از دستورهاي ديني نيز بهره برده باشد.

والدين بايد توجه داشته باشند که استفاده بدون برنامه از رايانه، موجب شرطي شدن کودکان و به‌تدريج موجب اعتياد آنان به کامپيوتر خواهد شد و با توجه به اينکه کامپيوتر هرگز نمي‌تواند جاي خالي روابط اجتماعي را پر کند، بايد از اعتياد فرزندان به کامپيوتر جلوگيري شود.

ادامه مطلب …

نرم‌افزارهای علوم اسلامی و نقش آنها در معرفی آموزه های قرآن کریم

توليد کنندگان نرم‌افزارهای علوم اسلامی سهم بسزايی در معرفی بهتر و بيشتر مردم با قرآن کريم ايفا کرده‌اند و با توليد انبوه نرم‌افزارهاي علوم قرآني در حوزه‌هاي پژوهشي، تحقيقي و آموزشي سهم مهمي در جنبش نرم‌افزاري داشته اند؛ هر چند اين انبوه برنامه‌ها در مقابل ژرفاي شگرف اين اقيانوس پهناور هيچ گونه تناسبي ندارد.

در جهان آشوب‌زده کنوني که ارزش‌ها در ميان هياهوي دنياطلبان و بمباران تبليغات مسموم آنان به فراموشي سپرده شده، خلأ معنويت بيش از هر زمان ديگري رخ نموده و موجبات عصيان و انزجار از زندگي سرد، بي‌روح و بي‌پشتوانه کنوني را فراهم کرده است. از اين رو، براي ما مسلمانان، بيش از هر زمان ديگر، ضرورت حاکم نمودن فرهنگ وحياني در متن زندگي فردي، اجتماعي و سياسي احساس مي‌شود.

ادامه مطلب …

کتابی درباره شخصیت و قیام زید بن علی علیه السلام

درباره شخصیت و قیام زید بن علی علیه السلام، کتابها و آثار زیادی تالیف شده است، هر چند بیشتر آثار درباره این شخصیت تاثیر گذار تاریخ اسلام از نویسندگان و بزرگان زیدیه بوده، اما نویسندگانی از امامیه و اهل سنت نیز دست به قلم برده و درباره زید بن علی علیه السلام و قیام او کتابهایی نوشته اند.
یکی از کتابهای نسبتا جامعی که به زبان فارسی درباره شخصیت و قیام زید بن علی نوشته شده، کتاب «شخصیت و قیام زید بن علی (ع)، تالیف سید ابوفاضل رضوی اردکانی» است . ادامه مطلب …

بايدها و نبايدهای رعايت قانون کپی رايت در نرم‌افزارهای اسلامی

 اهميت قوانين و مقررات مربوط به حقوق مؤلفان يا قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان(کپی رايت) چيست؟ آيا صحبت از لزوم رعايت چنين قوانيني صرفاً يك بيان روشنفكرانه محسوب مي‌شود يا آن‌كه واقعاً در پشت چنين مقرراتي فلسفه‌اي نهفته است كه باعث وضع و رعايت چنين قوانيني در تمامي كشورهاي پيشرفته شده است؟‌ چرا ما شك و ترديدي در رعايت مسائلي از قبيل حق مالكيت افراد در امور ملك و املاك نداريم، اما زماني كه پاي يك محصول فرهنگي به ميان مي‌آيد، يك پاي ماجرا مي‌لنگد؟

در سال‌هاي اخير شاهد آن هستيم كه قانون حمايت از حقوق پديد آورندگان (کپی رايت) در داخل جامعه ما به شكل کامل اجرا نمي‌شود و از اين بابت ضرر و زيان فراواني به شرکت‌ها و مؤسسات توليد کننده اين محصولات وارد مي شود.

ادامه مطلب …

اخوان الصفا؛ جمعیت سرّی فلسفی ـ عرفانی

اخوان الصفا ، یک جمعیت سرّی فلسفی ـ عرفانی بودند که در سده چهارم هجری که دوره شکوفایی علم و فرهنگ نیز بود، ظهور کردند و بنیانگذار نهضتی شدند که به عنوان یکی از نهضت های مهم فکری ـ سیاسی شناخته شد.

با توجه به اینکه اخوان الصفا فعالیت های خودشان را به صورت مخفیانه و زیر زمینی انجام می دادند، هویت آنها مشخص نبوده و در تاریخ نیز نظر قطعی و روشنی درباره این گروه وجود ندارد، و همواره هویت آنها، مذهب آنها، تعداد آنها و  رهبران آنها میدان بحث و گمانه زنی بوده است.

ادامه مطلب …

جریان شناسی فرقه اسماعیلیه؛ عقاید اسماعیلیه

اسماعیلیه یکی از فرقه های زنده  تشیع ‌هست و دارای قدمتی بسیار است. این فرقه در اواسط قرن هشتم میلادی (دوم هجری قمری) پدیدار گشته است. اسماعیلیه در طول تاریخ، دارای عقاید و افکار بسیار متفاوت و مختلفی بودند

با توجه به رابطه تنگاتنگی که بین اسماعیلیان نخستین با غلات و مفوضه و خصوصا خطابیه و شخص ابولخطاب وجود دارد، برای فهم اعتقادات آنها ، باید اندیشه غلات و مفوضه زمان امام صادق علیه السلام بررسی شود.

کتب اسماعیلیان نخستین تحت تاثیر اندیشه غالیان، بیشتر پیرامون رتبه و منزلت پیامبران و ائمه می چرخد. همچنین باید تاثیر پذیری نظام فکری نوافلاطونیان، مخصوصا فلوطین یا افلوطین  بر اعتقادات اسماعیلیان را نیز در نظر داشت. ادامه مطلب …

محب واقعی، تلاشش بر اطاعت از اوامر محبوب است

یکی از آیاتی که از آنها وجوب طاعت از اهل بیت علیهم السلام برداشت می شود، آیه ۲۳ سوره مبارکه شورا است که به آیه مودت موسوم است. در این آیه، علاوه بر وجوب مودت اهل‌بيت علیهم السلام ، مفترض الطاعه بودن اهل بیت علیهم السلام قابل اثبات است. خداوند در اين آيه مي‌فرمايد: (ذلک الذی یبشر الله عباده الذین آمنوا و عملوا الصالحات قل لا اسألکم علیه اجرا الا المودة فی القربی و من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا ان الله غفور شکور)

همه مفسرين شيعه و جماعتي از مفسرين اهل سنت شك ندارند كه مصداق «القربي» در اين آيه خويشاوندان پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم  يعني علي، فاطمه، حسن و حسين علیهم السلام هستند.

گر چه بعضي از مفسرين سني اقوال نادر ديگري را بدون دليلي موجه، در مقابل آن ذكر كرده‌اند تا قول اصلي در آيه را لوث كنند اما هيچ يك از اين اقوال قابل اعتنا نبوده و بر خلاف روايات فراواني است كه ذيل اين آيه در كتب حديثي شيعه و سني وارد شده است
ادامه مطلب …

آیا پیامبر (ص)، همانند مردم عادی است؟

یکی از مسائلی که در باب عصمت پیامبران مطرح می‏گردد، این است که آیا پیامبر از سهو و نسیان مصون است ویا همانند مردم عادی، دچار سهو ونسیان می‏شود؟

آنچه در بین علمای شیعه در باب سهو النبی اتفاق نظر وجود دارد این است که

همه علمای شیعه معتقدند که پیامبر گرامی اسلام در اموری که مربوط به امر تبلیغ و بیان احکام الهی باشد، هیچ گونه سهو و نسیانی ندارد

اما در امور عادی آن بین علمای شیعه اختلاف وجود دارد، و برخی از علمای شیعه در این بخش، قائل به سهو النبی در امور عادی شده اند هر چند بعضاً بیان داشته اند که حتی در امور عادی نیز نباید سهو و نسیان از جانب پیامبر آنقدر زیاد باشد که به حد تنفر و سلب اعتماد عمومی مردم منجر شود. علامه طباطبایی نیز خطا و سهو در امور عادی و شخصی را خارج از مبحث عصمت می‏داند. ادامه مطلب …

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.