امام علی علیه السلام: حقوق انسان کافر هم باید رعایت شود…

هر وقت به مناسبت چشمم به این بخش از عهدنامه امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر میخوره، غرق در لذت میشم:

ای مالک! بدان همه انسان ها مسلمان نیستند؛ اگر مسلمان هستند که برادر دینی تو هستند و اگر کافرند، بالاخره بشر که هستند! آنها دارای حقوقی هستند که باید رعایت شود… با مردم مهربان باش!

بعد این شخصیت ، افطار خودش رو میده به اسیر کافر و می فرماید: مادامی که کافر به ما کاری ندارد من موظف هستم افطاریه خودم را برای سیرکردن او بدهم، اگر چه بت پرست باشد،  من تا زمانی که هستم نمی گذارم کافری گرسنه بماند …

امام-علی-حقوق بشر Heartline-imam-ali-human-rightsدر زمان زمامداری امام علی عليه السلام، کشاورزان مشرک در یک منطقه ای، از رفتار سخت‌گیرانه والى آن به حضرت شکایت مى کنند و امام در جواب آن نامه ای خطاب به حاکم خود می نویسد که : «اگرچه اینان مشرکند، اما به موجب پیمانى که با حکومت اسلامى دارند، درخور دور شدن و ستم کردن نیستند. پس با ایشان مهربانىِ آمیخته با سختى را شعار خود قرار ده و با اعتدال با آنان رفتار کن»
و چقد رفتار متفاوتی آن حضرت دارند با پیرمرد نابینای نصرانی، که حتی حاضر نیست آبروی آن پیرمرد نیز بین هم نوعان خودش بریزد! … وقتی امام علی عليه السلام چشمش به آن پیرمرد نابینایی افتاد که در حال گدایی کردن از مردم بود، حضرت فرمود: این مرد کیست؟ که با تحقیر جواب دادند که این کسی نیست، این یک مرد نصرانی است، حضرت خطاب کردند که: «شگفتا! از او کار کشیدید و حالا که پیرشده او را از زندگی کردن باز داشته اید، از بیت المال مقرری برایش بپردازید تا آبرویش حفظ شود.

ــــــــــــــــــــــــــــ

پ.ن۱: این حرف که تمامی انسانها دارای حقوقی هستند و باید حقوقشون رعایت شد،  کاملا متضاد است با اعتقاد  به اینکه دیگران حق حیات ندارند و باید دیگران را به زور و اجبار  وارد دین کرد، لذا این نوع اعتقادات باطل است، قطعا…

پ.ن۲: اون قسمت باحال  قضیه است، که جوامع به اصطلاح دمکراتیک و افراد دومکرات، با اینکه در جوامع و افکار خودشون هنوز که هنوزه، جنسیت، طبقه اجتماعی، و حتی رنگ پوست، میتونه تعیین کننده برای برتری یک شخص و برخوردار بودن او از حقوق اجتماعی بالاتر باشه،  از مکتب اهل بیت، به عنوان افکار عربهای ۱۴۰۰ سال پیش  یاد می کنند!

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.