وصیت خاص امام باقر علیه السلام چه بود؟!

امام باقر علیه السلام پیش از شهادت خودشون به فرزندش امام صادق علیه السلام وصیت می‌کنه که بعد از او به مدت ده سال در سرزمین منا برایش نوحه خوانی کنند:

یَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِی مِنْ مَالِی کَذَا وَ کَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنًى أَیَّامَ مِنًى. [کافی ج ۵ ، ص ۱۱۷]

ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه ‏سرایان ده سال در منا برام نوحه ‏سرائى کنند.

از این وصیت مطالب متعددی رو میشه ازش برداشت کرد:

۱. عزاداری برای اهلبیت علیهم السلام نه تنها اشکالی نداره؛ بلکه به اون دستور داده شده.

۲. عزدارای منحصر به سه روز و چهل روز و سالگرد و … نیست ؛ بلکه میشه سالهای سال برای اهل بیت علیهم السلام عزاداری کرد؛

۳. خرج کردن ، وقف و نذر برای عزاداری اهل بیت علیهم السلام هیچ اشکالی نداره؛ بلکه سیره خود آن بزرگواران هم هست .

۴٫ منظور امام در این وصیت خاص(نوحه خوانی آن هم در سرزمین منا)، دستور به نوحه خوانی و گریه کردن تنها نیست، بلکه منظور اینه که مجلس بگیرین و در آن مجلس، معارف ما گفته بشه و اینطوری نشر داده بشه.

این تعبیر چهارم رو آیت الله جوادی آملی اینطوری شرح میده که :
امام باقر ـ شهادت ـ shahadat-shahadat-emambagher-اینکه امام باقر علیه السلام وصیت میکنن که ۱۰ سال در منا برای من ندبه کنند، این نه برای آن است که اینها جمع بشوند آنجا، اشک بریزند! چرا که بسیاری از آن مردم در سرزمین منا، از اهل سنت هستند و شیعه اونجا در اقلیت هست. بلکه فرمود: آن سخنران می رود، می گوید:‌ امام باقر درباره فلان آیه چنین فرمود، درباره فلان حدیث چنین فرمود، درباره فلان مطلب کلامی چنین فرمود، درباره فلان مطلب فقهی چنین فرمود، نام مرا در منا زنده نگه بدارید.
ما هم که شیعیان آنهائیم! این نام را حفظ بکنیم، این مرام را حفظ بکنیم.

✳️جامه مشکی پوشیدن برای شهادت امامان معصوم خوبه، عزاداری خوبه، گریه کردن خوبه؛ مداحی خوندن و مداحی گوش دادن خوبه، ثواب هم داره؛ امّا اصل در بیان معارف و عمل به فرمایشات آن حضرات معصومین علیهم السلام است .

زیارت نامه امام باقر علیه السلام با صدای حاج علیرضا بکایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سید هاشم شوقی است.